Zaterdag 28 juli 2012 - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anneke Zwartscholten - WaarBenJij.nu Zaterdag 28 juli 2012 - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Anneke Zwartscholten - WaarBenJij.nu

Zaterdag 28 juli 2012

Blijf op de hoogte en volg Anneke

02 Augustus 2012 | Indonesië, Ubud

Om 6.30 wandelen Thomas en ik vanuit het hotel naar Monkey Forest. In dit beschermde apenbos leven 3 groepen langstaartapen. Leuk om te zien, wel wordt er gewaarschuwd goed op je spullen te letten. We genieten van de stilte afgewisseld met apegeluiden. Als we verder lopen zien we een hindoeïstische tempel met prachtige beelden.
Na een tropische regenbui, schijnt de zon weer volop. Om 11.30 gaan we naar het centrum van Ubud voor de crematie. De fam. van der Velde is inmiddels aanwezig, samen met veel Balinezen en andere toeristen. In de dukte proberen we een goed plaatsje te vinden wat niet meevalt. Maar goed, na wat gewurm hebben we min of meer zicht op de reeds genoemde toren en stier. Er worden allerlei voorbereidingen getroffen waar ons de betekenis van ontgaat. Opeens werd er luid geapplaudiseed en en verscheen een witte kist die onder het eerste afdakje vakkundig met witte linten werd vastgesjord. Daarna werd een soort processie geformeerd betstaande uit een vijftal dames in paarse kledij met offers op hun hoofd, een draak, de stier en de toren met de kist. Het geheel zette vervolgens koers naar een soort tempel waar de verbranding zou plaats vinden. Bij het tempelcomplex aangekomen werd vervolgens de stier onder een huif geplaatst. en aan beide zijden van de stier een stellage vastgemaakt. Daarna werd de rug van de stier verwijderd en het lijk in de stier gelegd. Een priester voerde daarna een aantal handelingen uit. Nadat een aantal mensen (familieleden ?) nog een blik op de overledene hadden geworpen werd de rug weer op de stier gelegd en een hoeveelheid brandbaar materiaal onder de stier gelegd en een flesje benzine erover uitgegoten. Vervolgens werd het materiaal aangestoken middels wierookstokjes. Binnen no time stond de stier in lichterlaaie; een indrukwekkend schouwspel en na 5-10 minuten werd het vuur geblust door de brandweer en was het voorbij. De hele ceremonie had zo’n 5 uur geduurd. Na de crematie nog met de fam van der Velden wat gegeten en gedronken in een Warung. Na de maaltijd afscheid van elkaar genomen en en zijn wij naar ons hotel gegaan. ’s Avonds nog een pizza gegeten; het was een onvergetelijke dag geweest.